18 december 2016

Satsningen på Nationella Kvalitetsregister 2012-2016

Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och staten har tecknat en överenskommelse för en utveckling av Nationella Kvalitetsregister. Syftet med satsningen är att utveckla registren så att deras fulla potential kan realiseras.

Överenskommelsen löper över fem år, 2012–2016, och gäller finansiering, organisation och åtgärder för att öka användningen i vårdens förbättringsarbete och underlätta registerbaserad forskning.

Bakgrund

Kvalitetsregistren har byggts upp inom vården och av professionerna. Mycket av arbetet har skett ideellt eller med mycket små medel. För att få största möjliga nytta av kvalitetsregistren behövs ett starkare stöd till registerorganisationerna. Syftet med satsningen är att utveckla de Nationella Kvalitetsregistren så att deras potential kan realiseras i vården utveckling.

Man vill åstadkomma:

  • en stabilare och snabbare utveckling av kvalitetsregistren
  • bättre samordning av it-stöd och informatik
  • ökad integration med vårddokumentation för att undvika dubbelarbete
  • tydligare rutiner för hur känsliga uppgifter får hanteras så att patientens integritet säkra
  • tydligare riktlinjer för samverkan mellan registren och industrin.

Effekter som överenskommelsen ska nå

  • Ökad kvalitet på data
  • Bättre analyser och återkoppling som stöd för förbättringsarbete.
  • Bättre tillgång till, och användning av, kvalitetsregistren för forsknings- och innovationsändamål.
  • Ökad öppenhet och tillgång till data även för patienter.
  • Bättre och mer jämlik vård
  • Den första utvärderingen görs 2014, och den andra utvärderingen görs 2017.
  • Satsningen ska också följas i ett oberoende forskningsprojekt.

Statliga medel

Satsningen finansieras till 70 % av statliga medel, och till 30 % av landstingen. Totalt satsar parterna 260 miljoner 2012 och 320 miljoner för respektive år 2013-2016.

SKL:s stöd

På SKL finns kansliet för Nationella Kvalitetsregister som samordnar det gemensamma arbetet på nationell nivå. Kansliet ansvarar för ansökning- och uppföljningssprocessen för register och registercentrum, och hanterar de ekonomiska resurserna. Kansliet driver även utvecklingsinsatser, ordnar nationella möten och konferenser och fungerar rådgivande vid utveckling av register eller uppbyggnad av nya register.

Nationell registerservice på Socialstyrelsen

På Socialstyrelsen finns nationell registerservice som ska bidra till att utveckla kvaliteten på data och deras användbarhet för forskning, uppföljning och verksamhetsutveckling. Nationell registerservice är finansierad inom ramen för överenskommelsen.

Registerservice, Socialstyrelsen

Läs vidare

Hjälpte informationen på sidan dig?


User information

Tack för att du hjälper oss!