Det är ett viktigt lagkrav att varje patient inom den allmänna hälso- och sjukvården eller i den kommunala hälso- och sjukvården får information före registrering i ett Nationellt Kvalitetsregister. Informationen ska vara tydlig och möjlig att ta till sig.
Länk till information på lättläst svenska.
I samband med att uppgifter förs in i ett kvalitetsregister ska vårdgivaren informera patienten om det. Kvalitetsregistren ska på sina hemsidor ha information om registreringen. Dataskyddsförordningen, GDPR, som gäller som lag i EU från den 25 maj 2018, har skärpt kraven på information.
Om det inte är möjligt att lämna informationen innan registrering, ska den lämnas så snart som möjligt. Situationen kan exempelvis uppstå vid akutvård. Då bör vårdgivare ge patienten informationen efter behandling eller vid utskrivning.
Information om registrering i Nationella Kvalitetsregister ska även ges till barn och ungdomar. Barnets självbestämmanderätt och inflytande över personuppgiftsbehandlingen i ett kvalitetsregister ska utökas i takt med ålder och mognad.
Den lättlästa texten är lämplig för barn och ungdomar, personer med kognitiva funktionsnedsättningar och personer med bristande kunskaper i svenska.
Den lättlästa informationen är något förkortad. Om man ger förkortad information om registreringen ska den alltid hänvisa till den fullständiga informationen, lämpligen den som finns på kvalitetsregistrets hemsida eller på denna webbplats.
Stödfunktionen för Nationella Kvalitetsregister har tagit fram mallar som stöd i den informationsskyldighet som både vårdgivare och kvalitetsregister har för sin behandling av personuppgifter i kvalitetsregistren. De finns för nedladdning nedan.
Mallarna är utformade enligt GDPR-krav. Grundinformation om Nationella Kvalitetsregister till patienter finns översatta på fyra språk; arabiska, engelska, persiska och somaliska.
Samtliga mallar ligger i Word, så de enkelt kan anpassas utifrån lokala förhållanden.
En stor del av texten är likalydande oavsett vilken vårdenhet och vilket kvalitetsregister det gäller.
Observera! Vissa uppgifter måste föras in lokalt. Dessa ställen är markerade i mallarna med röd eller grå text.
Det finns även en mall för lättläst information på svenska, en affisch att sätta upp i behandlings- eller väntrum och ett kort brev att använda för exempelvis kallse.
I utkastet till brev/kallelse finns även juridisk rekommendation om hur kallelser eller påminnelser via sms bör hanteras.
Affisch till väntrum / behandlingsrum
Patientinformation på lättläst svenska
Mall för vårdgivare, kort information i kallelse
Mall för vårdgivare, fyll i uppgifter till patient
Mall för centralt personuppgiftsansvarig (CPUA)
Nedan finns information om Nationella Kvalitetsregister på andra språk än svenska.
Av praktiska skäl är den här informationen inte specifik för varje kvalitetsregister, utan handlar om kvalitetsregister generellt.
Informationen är översatt av auktoriserade översättare på varje språk.
Detta är grundinformationen på svenska.
De översatta språken är valda utefter Ineras översättningspolicy. Inera AB är ett bolag som Sveriges Kommuner och Regioner äger och som sysslar med bland annat digitalisering.
Alla Nationella Kvalitetsregister måste på sina hemsidor ha information till patienter. Texterna nedan är förslag till underlag för webbsidor med patientinformation.
Specifik information om det aktuella kvalitetsregistret fylls i på de rödmarkerade ställena.
Underlag för webbsida med information om registrering i kvalitetsregister
Underlag för lättläst information om registrering i kvalitetsregister till webben
Övergripande information till patienter om deltagande i kvalitetsregister, anpassat till GDPR
Tack för att du hjälper oss!