Ett arbete har inletts med att ta fram en strategi för registerplattformar samt en plan för genomförande. Projektet kommer att genomföras under det första halvåret 2021.
Arbetet genomförs av representanter från Stödfunktionen för Nationella Kvalitetsregister, Registercentrumorganisationerna i Samverkan (RCO Sam) samt huvudmännen på uppdrag av Ledningsfunktionen för Nationella Kvalitetsregister.
Under den femåriga satsningen på Nationella Kvalitetsregister (2012-2016) skedde en omfattande upp- och utbyggnad av de Nationella Kvalitetsregistren. Det har medfört att det idag finns ett stort antal IT-lösningar av olika mognadsgrad för samma ändamål. Det har nu blivit aktuellt att göra en översyn av nuläget.
Syftet med projektet är att, med stöd av tidigare utförda arbeten, ta fram en strategi för registerplattformar. Med strategin som underlag tas ett förslag fram på en genomförandeplan för styrning av förvaltning och vidareutveckling av registrens IT-lösningar.
Projektet bidrar till att skapa förutsättningar och en färdplan som skall resultera i IT-stöd för de Nationella Kvalitetsregistren, som kan utgöra underlag för kvalitetsutveckling och forskning samt bidra till förstärkt nytta i nationellt system för kunskapsstyrning hälso- och sjukvård.
Projektet kommer att ta höjd för att strategin ska omfatta helheten på nationell nivå. Strategin för registerplattformar ska omfatta samtliga plattformar som finns i offentlig och privat drift samt individuella registerlösningar.
Projektägare: Ledningsfunktionen för Nationella Kvalitetsregister
Projektledare: Christian Wallenberg, Stödfunktionen Nationella Kvalitetsregister, SKR
Ordförande: Petra Hasselqvist, Ordförande för RCO Sam
Tack för att du hjälper oss!